Kiedy i jakich świateł używać? Oto jest pytanie.

Kiedy i jakich świateł używać? Oto jest pytanie.

Witam Wszystkich ponownie. Dziś chciałbym napisać kilka słów o tym w jaki sposób i kiedy używać odpowiednich świateł. Może się to wydać błahym i niepotrzebnym tematem ale…

 

Zacznę od najczęściej popełnianych błędów lub sytuacji kiedy najzwyczajniej się zapomnimy.

 

ŚWIATŁA DZIENNE I MIJANIA

W warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza właściciele nowszych modeli aut często zapominają o przełączeniu ze świateł do jazdy dziennej na światła mijania i tu niespodzianka finansowa. Za brak świateł otrzymamy 100 złotowy mandat, a za jazdę na niewłaściwych światłach będzie to 200 zł. Przecież to logiczne…

 

ŚWIATŁA PRZECIWMGIELNE

Tylne światło przeciwmgielne jest obowiązkowym elementem  wyposażenia każdego auta. Kierowca może go użyć dopiero wtedy, gdy widoczność nie przekracza 50 metrów – to odległość o połowę mniejsza niż ta, która dzieli przydrożne słupki. Niestety, wielu kierowców ma tendencję do nadużywania tylnych świateł przeciwmgielnych czasem nie zauważają, że ich używają. W ten sposób oślepiają oni kierowców jadących z przodu lub z tyłu. Dodatkowo przepisy zezwalają na korzystanie z przednich świateł przeciwmgielnych nawet wówczas, gdy nie ma mgły. Można to zrobić po zmroku na krętych drogach oznaczonych znakiem tabliczką T-6 "droga kręta". Za używanie świateł przeciwmgielnych w warunkach, gdy nie jest to konieczne, grozi mandat w wysokości 100 zł. Kierowca, który nie włączy tylnego światła w razie widoczności mniejszej niż 50 m, może otrzymać 200 zł mandatu.

KIERUNKOWSKAZY NA RONDZIE

Jeśli chodzi o rondo to, istnieją dwie szkoły pokonywania ronda. Należący do pierwszej z nich uważają, że trzeba używać kierunkowskazu jedynie zmieniając pas podczas jazdy po rondzie oraz sygnalizując zjazd w wybraną, odchodzącą od niego ulicę. Przedstawiciele drugiej szkoły mówią, że jeśli zamierza się skręcić w lewo, należy włączyć lewy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo i zamienić go na prawy przed zjazdem w przecznicę.

Lubelski sąd, który końcem lutego 2020 r. rozpatrywał sprawę sprawę przerwania egzaminu po niewłączeniu kierunkowskazu przed rondem, jasno wyraził się na ten temat. W uzasadnieniu wyroku (sprawa III SA/Lu 326/17) czytamy: "Dojeżdżając do ronda egzaminowany nie wykonywał (…) manewru zmiany kierunku jazdy. W tych warunkach zasygnalizowanie tego manewru lewym kierunkowskazem nie było wymagane".

W uzasadnieniu stwierdzono także, iż „(…) rondo należy traktować jako 'zwykłe' skrzyżowanie i włączenie (kierunkowskazu – przyp. red.) powinno mieć miejsce w czasie zjeżdżania ze skrzyżowania. Wtedy występuje zmiana kierunku ruchu. Przy wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie następuje zmiana kierunku jazdy i brak podstaw, by zamiar wykonania takiego manewru należało wcześniej zasygnalizować”.

W tym przypadku zgadzam się z opinią sądu. Jazdę po rondzie należy traktować jako jazdę na wprost do momentu zmiany kierunku, co zawsze sygnalizujemy prawym kierunkowskazem. Choć zastosowanie lewego kierunkowskazu w myśl przepisów również nie jest błędem tu powinna nastąpić zmiana w przepisach żeby nie było wątpliwości.

KIERUNKOWSKAZY

         Chyba każdy kierowca miał sytuację kiedy zapomniał włączyć kierunkowskazu lub zrobił to za późno albo nie wyłączył go natychmiast po zakończeniu manewru. Każda z tych sytuacji może stworzyć olbrzymie zagrożenie na drodze. Ale największe zagrożenie stwarza ostatnia z wymienionych. Na skrzyżowaniu w sytuacji gdy z drogi podporządkowanej wyjeżdża pojazd na drogę z pierwszeństwem i widzi pojazd z włączonym prawym kierunkowskazem wierzy, że ten zmieni kierunek w prawo. Ale nie zawsze tak jest i czasem z tego właśnie powodu dochodzi do kolizji. Robimy to nieświadomie ze zmęczenia i braku skupienia, zamyślimy się na chwilę. Dlatego jako przyszli kierowcy uznajcie zasadę, że nie zawsze kierunkowskaz prawdę Wam mówi i głównym wyznacznikiem dla waszych decyzji ma mieć prędkość i przyjęty przez pojazd tor jazdy często to jest bardziej wiarygodne źródło do podjęcia decyzji.

        

Mam nadzieję, że te kilka wskazówek pomoże Wam w lepszym funkcjonowaniu w przyszłości na drodze. Powodzenia na drogach.

 

RB