Opony zimowe i letnie.

Czasami bardziej dociekliwi kursanci pytają się „a po co zmieniać te opony?”. I pytanie całkiem trafne :)
No nie oszukujmy się, niestety na egzaminie teoretycznym mało pytań jest na temat ogumienia. Jedno pytanie
jest np. o głębokość bieżnika, który nie może być mniejsza niż 1,6mm. Albo czy zmiana opon na zimowe jest ustalona od np. konkretnego miesiąca, co oczywiście nie jest prawdą.

No dobrze, ale czym się te opony różnią?
Z różnic widocznych gołym okiem to na pewno bieżnik. Trzeba zrozumieć jedno: im większa powierzchnia ogumienia ma kontakt z podłożem tym lepsza przyczepność. Dlatego na oponie zimowej więcej będzie nacięć i rowków, aby (jak to wszyscy opisują) „wgryźć się” w śnieg. W oponie letniej będzie ich mniej, ponieważ opona ta co najwyżej ma odprowadzić wodę spod kół.

Pod względem budowy opony różnice nie są już widoczne, ale odczuwalne dla kierowcy. Zimowa opona
będzie bogata w krzemionkę, która pozwala na zachowanie elastyczności. Letnia opona będzie posiadać kauczuk i sadzę, która pozwoli zachować swoją twardość.

Kupując opony znajdziecie także wielosezonowe/całoroczne. Czy warto?
Zawsze jak poruszam ten temat w obecności instruktorów nauki jazdy, techniki jazdy czy wśród zawodowych kierowców to każdy ma inne zdanie na ten temat.
Z jednej strony ogumienie uniwersalne (całoroczne) nie może być lepsze od opony produkowanej pod konkretne warunki.
Przy niskich temperaturach po prostu opona wielosezonowa nie zapewni takiej przyczepności jak zimowa.
Natomiast wyobraźmy sobie kierowcę, który korzysta z samochodu raz na tydzień, żeby dojechać do pracy. Co tydzień warunki się zmieniają. Raz jest 10
, raz -5. To przykład mojego znajomego kierowcy ciężarówki, który wraca do Polski raz na tydzień i z bazy musi wrócić swoim samochodem do domu. Ma ryzykować z letnim ogumieniem, że złapie go zima i będzie „tańczył” na jezdni? Czy założyć już opony zimowe, a po przyjeździe i wejściu do samochodu okaże się, że jest 15 stopni przez, co droga hamowania będzie się znacząco wydłużać? Czy założyć uniwersalne ogumienie i być przygotowanym na wszystko?

Dla porównania zobaczcie test: