Ruch drogowy w USA

Ciekawostki. To co lubię najbardziej! Bardzo lubię dowiadywać się jak wygląda ruch drogowy w zupełnie innym miejscu na ziemi.
Finalnie chciałbym opisać kilka krajów, ale w tym wpisie opiszę kilka rzeczy z USA.
Na wstępie muszę zaznaczyć, że co stan to delikatnie różniące się przepisy. Podobnie jak w UE, w Polsce mamy inne wymaga wg obowiązkowego wyposażenia niż np. w Czechach. Dlatego w Stanach Zjednoczonych wjeżdżając z stanu do stanu trzeba znać np. jaka obowiązuje w nim maksymalna prędkość na autostradzie, która różni czasami się o 30km/h.


1. STOP 4-WAY (może być 2 lub 3-WAY)
Amerykanie nie bawią się w skrzyżowania równorzędne i ustępowanie temu po prawej. Tam gdzie w Polsce spotkalibyście rondo, tam spotkacie skrzyżowanie ze znakiem STOP i 4-way. Przykład poniżej z google maps


 


Na czym to polega? Podjeżdżasz, zatrzymujesz się i ten kto pierwszy podjechał jedzie najpierw.
Zobaczcie jak działa to w praktyce.

 

2.  Można skręcać na czerwonym świetle

W Polsce mamy taki sygnalizator jak S-2. Zezwala nam na jazdę w prawo jeśli wyświetlana jest strzałka warunkowa w prawo. Możemy pojechać jeśli nie utrudnimy ruchu, ustąpimy pierwszeństwa i zatrzymamy się przed sygnalizatorem.
W zdecydowanej większości USA możemy skręcić w prawo po prostu na czerwonym świetle. Wyjątkiem są pewne duże miasta jak Nowy Jork. Czasami można spotkać tabliczki, że dozwolone jest to od tej do tej godziny. A jesli zabrania się w tym miejscu na skrętu w prawo na czerwonym świetle to mamy znak :)
 

 

3. Tankowanie na stacjach

Na stacjach benzynowych jest coś zupełnie odwrotnego od tego, co znacie. Najpierw opłacamy za tankowanie, a dopiero później mamy możliwość zatankowania. Dystrybutory przyjmują karty, a jeśli karta nie zadziała to udajemy się do kasy na stacji i tam robimy przedpłatę gotówkowo.
Jak to wygląda w praktyce? Fajnie obrazuje to filmik Inter Ameryka (polecam inne filmiki)

 

 

4. Parkując pod/z górki trzeba skręcić koła!

Na początku zauważyłem to oglądajc serial Detektyw Monk, potem sprawdziłem to na google maps i stwierdziłem, że w sumie w San Francisco ma to logiczne uzasadnienie, biorąc pod uwagę ogromne spadki i wzniesienia. Ale podrążyłem temat, sprawdziłem to w przepisach stanu Illinois i faktycznie tam też taki przepis istnieje.
Jeśli mamy krawężnik to z górki należy skierować koła w stronę krawężnika, pod górkę w stronę jezdni. Jeśli nie ma krawężnika to koła skręcamy zawsze w prawo.

 

 

5. Autostop

Taka forma podróżowania często jest po prostu nielegalna. Ogólnie uważana jest za niebezpieczną. Jednak poznałem kilka osób, które przejechały od zachodu do wschodu USA i mają inne doświadczenia :)

6. Sygnalizacja świetlna

Zupełna odwrotność. Sygnalizatory są za tzw. krzyżówką, a nie przed, jak u nas.
I jeszcze jedna mała uwaga. Pulsujące czerwone światło na sygnalizacji oznacza po prostu STOP.